Studies into Omega 3 Fatty Acids READ MORE

No matter at what stage of life, EPA an DHA have a common purpose
READ MORE

Eat to Live: Fish For a Budding Brain.
- Julia Watson Jan 24, 2006
READ MORE

 

Studies into Omega 3 Fatty Acids

  • Scientists at Purdue University (West Lafayette, Indiana) proved that boys with low blood levels of essential Omega 3 fatty acids are more likely to exhibit symptoms of ADHD. (June 1996)

  • In 1994, researchers at Johns Hopkins University School of Medicine, in Baltimore conducted controlled clinical trials on the efficacy of fish oil in reducing blood pressure. In this study, they concluded that supplementation with fish oil at a high dose (more than three grams per day) can result in clinically significant reductions in blood pressure in individuals with untreated hypertension.
  • Researchers at the Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University in Boston reported in 2005 that vitamin E and two forms of vitamin B appear to slow the progression of cataracts, as does a high dietary intake of the omega-3 fatty acids typically found in dark-fleshed fish and Omega Gold.

  • Professor Lawrence Whalley, of Aberdeen University, in his book, “The Ageing Brain” (Columbia University Press, 2001) says "Whatever your doctor tells you is good for your heart is likely to be good for your brain as well.”   His advice includes eating several meals of fish or taking supplements containing Omega 3 fatty acids to keep the brain agile.

Web Links:

http://www.1stvitality.co.uk/health/cardiovascular/circulation-news-essential-fatty-acids.htm

http://www.medicinenet.com/omega-3_fatty_acids/article.htm

http://www.healthcastle.com/omega3.shtml

Heart Health

  • Scientists in Belgium determined that patients with rheumatoid arthritis who took supplements of Omega 3 fatty acids were able to reduce their dosages of concomitant antirheumatic medications.
  • The American Heart Association recommends eating fish or taking Omega 3 supplements because EPA and DHA decrease the risk of arrhythmias, which can lead to sudden cardiac death; decrease triglyceride levels, decrease growth rate of atherosclerotic plaque and lower blood pressure (slightly)